آسمان آبی قلب من پنج شنبه 90 خرداد 5 :: 4:50 عصر :: نویسنده : مریم
همانگونه که نمیتوان ایهام «حیات» یا «حیاط» در عنوان نمایشگاه کیارستمی را ترجمه کرد و هر چقدر بخواهیم برایش توضیح و تفسیر بتراشیم از مفهوم سادهاش دور میشویم، مجموعه عکسهای به نمایش درآمده او در گالری گلستان نیز همین ویژگی را دارد. توضیح پنجرهای رو به حیات (با ت یا ط، هرکدام دوست دارید) به مخاطبی که عکسها را ندیده، کیارستمی را نمیشناسد و به مفهوم زمان و حرکت در فرهنگ ایرانی و بهخصوص معماری آن آشنایی ندارد همانقدر مشکل است که بگویید شیشه جلوی ماشین بارانخوردهای زیباست. درک این زیبایی بیش از آنکه قابل تعریف و تفسیر باشد حسی و درونی است.
به عبارت دیگر بیننده عکسها گویی خود روی صندلی کنار راننده نشسته و به شیشه بارانخورده پیش رو نگاه میکند و به جای آنکه چشمهای خود را تنگ کند و بخواهد مسافت دورتر از ماشین را به وضوح ببیند ترجیح میدهد چشمهای خود را خیره کرده و بر قطرات باران روی شیشه تمرکز کند تا انعکاس ظریف، غیرواقعی و معوج واقعیت بیرون ماشین را از فیلتر قطرات باران درک کند؛ یعنی آنکه بیننده این عکسها لحظهای فارغ از جهان واقعی بیرونی(مثلا برخلاف راننده که باید شیشه و باران را نبیند و ششدانگ حواسش به واقعیت بیرونی باشد) ترجیح میدهد جهان مجازی را به کمک خردهعدسیهای بهوجود آمده در قطرات باران روی شیشه تصور کند؛ کیارستمی در مجموعه عکسهای «پنجرهای رو به حیات» جدا از آنکه میخواهد این بار سادگی را در اغتشاش جستوجو کند، از عنصر تضاد رنگها به جای تضاد سیاه و سپید و سایهروشن نیز بهره گرفته است. لکههای قرمز در تابلوها همانقدر احساس کنتراست را به بیننده القا میکند که سایههای تیز و پررنگ درختان روی زمین برفپوش، در عکسهای پیشین کیارستمی. بهعنوان مثال هرگونه تغییراتی که عکاس به وسیله نرمافزارهای رایانهای (که عموما فتوشاپ است) روی عکسی ایجاد کند، باعث میشود آن عکس، عکس گرافیکی کامپیوتری به شمار آید. با توجه به این اصل، عکسهای کیارستمی در مجموعه «پنجرهای رو به حیات»، عکسهایی واقعی نیستند چراکه هر عکس شامل دو یا سه فریم است که توسط فتوشاپ روی هم منطبق شده. اما دستاورد هنری و تجربه بصریای که بعد از دیدن این عکسها برای بیننده ایجاد میشود ارزشی بیش از واقعیبودن دارد. کیارستمی به خاطر ذات نوآور و ساختارشکنش بیشتر از آنکه اصول عکاسی متعارف را رعایت کند میخواهد لحظهای بیننده را به بازی نور با بنا در معماری یا همان طبیعت دستساخته بشر دعوت کند. در یک کلام عکسها و عکاس توانستهاند با توجه به تمام اصول زیباییشناسی عکاسی و فناوریهای مدرن این هنر، خود را حذف کنند و بیننده نه عکس را ببیند نه عکاس را بلکه پنجرهای ببیند رو به زندگی پویا که پیش رویش گسترده است.
موضوع مطلب : جمعه 90 اردیبهشت 30 :: 1:46 عصر :: نویسنده : مریم
یک عکاس انگلیسی، سعی می کند مردم دنیا را تشویق کند، یک روز را بدون عکس گرفتن بگذرانند. بکا بلاند همه تلاش خود را به کار بسته تا روز 17جولای را روز بدون عکس معرفی کند.او برای این کار علاوه بر فعالیت های اینترنتی، به شهرهای مختلف انگلستان هم سفر می کند تا در مورد این موضوع بحث کند. او سعی می کند مردم را راضی کند در این روز دوربینهایشان را زمین بگذارند و به زمانی که خود واقعیشان هستند، احترام بگذارند و در لحظه زندگی کنند.
موضوع مطلب : دوشنبه 90 فروردین 29 :: 4:50 عصر :: نویسنده : مریم
از بیل گیتس پرسیدند: از تو ثروتمند تر هم هست؟ بیل گیتس ادامه داد: سالها پیش زمانی که از اداره اخراج شدم و به تازگی اندیشههای خود و در حقیقت به طراحی مایکروسافت می اندیشیدم، روزی در فرودگاهی در نیویورک بودم که قبل از پرواز چشمم به نشریه ها و روزنامه ها افتاد. از تیتر یک روزنامه خیلی خوشم اومد، دست کردم توی جیبم که روزنامه رو بخرم دیدم که پول خرد ندارم. سه ماه بعد بر حسب تصادف باز توی همان فرودگاه و همان سالن پرواز داشتم. دوباره چشمم به یک مجله خورد دست کردم تو جیبم باز دیدم پول خورد ندارم باز همان بچه بهم گفت این مجله رو بردار برای خودت.
بعد از 19 سال زمانی که به اوج قدرت رسیدم تصمیم گرفتم این فرد رو پیدا کنم تا جبران گذشته رو بکنم. گروهی را تشکیل دادم و گفتم بروند و ببینند در فلان فرودگاه کی روزنامه میفروخته ...
منبع persian star
موضوع مطلب : جمعه 90 فروردین 12 :: 2:31 صبح :: نویسنده : مریم
به امید اون روزی که هممون به خواسته های درستمون برسیم موضوع مطلب : آخرین مطالب آرشیو وبلاگ پیوندهای روزانه پیوندها
آمار وبلاگ
|